Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
10 September 2010, 03:16:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken

Search BlackBerry:
Volg Het BlackBerry Forum op Twitter - Maak je eigen profiel aan op BlackBerry Vriend
40.562 aantal berichten in 9.505 topics door 13.391 geregistreerde leden
Nieuwste lid: djoemena
Overzicht van alle door Vodafone geleverde BlackBerry Smartphones:

Vodafone BlackBerry Zakelijk aanbiedingen!

PDAshop_120x60

GSM Paradise

BlackBerry Software

BlackBerry Games

.INFO voor $1.99/jaar

adverteren op Het BlackBerry Forum

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Wat is een BlackBerry... korte beschrijving...  (gelezen 31481 keer)
Bob Hillesum
BlackBerry Consultant
Administrator
Hero Member

« Gepost op: 14 Maart 2005, 00:22:20 »

Wat is een BlackBerry? Een BlackBerry is een handheld waarmee je wireless (draadloos) je mail, agenda, todo en contact in formatie kan lezen, bewerken en versturen. Daarnaast is het ook mogelijk om te browsen en andere informatie uit de backoffice data op te vragen of te bewerken.
Het versturen van de gegevens van en naar de BlackBerry gaat met Triple-DES encryptie over GPRS.  Het byzondere is dit de data via een push naar de BlackBerry wordt verstuurd. De ontvanger hoeft dus geen enkele actie te ondernemen om bijvoorbeeld de mail te ontvangen op vrijwel het zelfde ongeblik als de mail in de bedrijfs mail server wordt ontvangen. Met de huidige versie 4 is het mogelijk als wireless op de BlackBerry te synchroniseren. Geen desktop software is noodzakelijk.
Voor het naadloos koppelen aan het bedrijfs mail infrastructuur is een BlackBerry Enterprise Server (kortweg BES genoemd) noodzakelijk. Voor (kleine) bedrijven zoals zelfstandigen is er een BlackBerry Internet Services (BIS), de telecom of mail provider biedt een web interface waarmee tot 10 pop3 mail accounts op de BlackBerry kunnen worden ontvangen en verstuurd.
Voor kleine omgevingen die toch de BlackBerry aan het bedrijfs mail systeem willen koppelen, maar waarvoor de investering in een BES te hoog is, kan Hosted BES een oplossing zijn. Hierbij wordt de BES (en soms ook de mail) bij een externe partij betrokken. Voor een vaste (meer) kosten hoef je zelf geen BES te installeren en te beheren.
Momenteel (maart 2005) is er een BES voor Microsoft Exchange, IBM Lotus Domino en Novell GroupWise allen versie 4.0.
Een BlackBerry oplossing is door o.a. de mogelijkheid van It-Policy's zeer beheersbaar voor een IT-afdeling. Aanmelden van nieuwe BlackBerry gebruikers binnen je organisatie kan ook geheel wireless gebeuren. Daarnaast, misschien nog wel belangrijker, kan bij verlies of diefstal de BlackBerry op afstand wireless worden gelocked, een backup gemaakt en vervolgens geheel worden gewist (ook weer op een veilige manier door een aantal keren overschijven met met data patronen).
Ook de kosten van een BlackBerry oplossing zijn zeer beheersbaar door een vast bedrag per maand per BlackBerry voor ontvangen/versturen van mail e.d. van/naar de BlackBerry (Fair use policy).
Naast de "originele" BlackBerry devices is het nu ook mogelijk om PDA's en Smartphones met BlackBerry Built-In en BlackBerry Connect.

Wil je meer weten of heb je nog vragen stel ze in dit forum.

Bob
« Laatste verandering: 27 Februari 2006, 16:01:11 door Bob Hillesum » Gelogd

Dirk
Newbie
*

« Antwoord #1 Gepost op: 23 November 2005, 13:10:29 »

Hallo Bob,

Op het forum lees ik wat een Blackberry (=BB) is en wat de mogelijkheden zijn. Ook lees dat er voor communicatie BES software of BB internet service nog is. Dit roept bij mij twee vragen op.

1) Is het ook mogelijk om de Blackberry werkend te krijgen zonder de Bes software, anders gezegd zijn hiervoor andere software matige oplossingen die op een locale server kunnen draaien waarmee de mail push gerealiseerd kan worden.

2) Lees ik goed als ik zeg dat een BB Internet service betekend dat het mogelijk is om bij een provider 10 accounts aan te melden die vervolgens hun mail gepusht krijgen. Betekend dit ook dat de mail daar ook op een exchange of lotus domini server binnen die te komen?

Mocht je hier beeld bij hebben dan stel ik dat zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,
Dirk-Jan
Bob Hillesum
BlackBerry Consultant
Administrator
Hero Member

« Antwoord #2 Gepost op: 23 November 2005, 13:41:58 »

Dirk-Jan,

Er is ook een mogelijkheid om in plaats van de BES (BlackBerry Enterprise Server) of BIS (BlackBerry Internet Service) gebruik te maken van de desktop redirector. Hiermee kun je ook je Outlook of Notes mail direct naar de BlackBerry pushen. Nadeel is dat per BlackBerry een PC altijd aan moet staan. Is dus alleen voor een éénling die niet van de BIS gebruik wil maken.
Daarnaast zijn er diverse, ook Nederlandse, bedrijven die BES hosting aanbieden.

Welke oplossing je ook kiest, er moet altijd een Enterprise of BIS abonnement voor worden afgesloten.

Bij een BIS krijg je bij de Telecom provider een web interface waar je tot 10 pop3/imap email adressen aan kunt koppelen. Aangezien je naar die 10 ook weer andere email kunt forwarden is het feitelijk onbeperkt.

Zakelijk gezien is de BES de oplossing met de meeste mogelijkheden als het op intergratie met het bedrijfs email systeem aankomt. Natuurlijk is een prijs/mogelijkheden vergelijking maatwerk.

VrGr Bob

Dirk
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 23 November 2005, 16:01:20 »

Bod,

Dank voor je antwoord.
In aanvulling hierop een vraag met betrekking tot de BES hosting. Indien gekozen wordt voor BES hosting bij een provider betekend dit ook dat de email daar binnen dient te komen op een Exchange of Domino Server. Of is het mogelijk de binnenkomende mail automatisch te redirecten vanaf de exchange/domino server naar de BES hosting provider met server en omgekeerd voor de uitgaande mail van de Blackberry user.

Groet,
Dirk-Jan
Bob Hillesum
BlackBerry Consultant
Administrator
Hero Member

« Antwoord #4 Gepost op: 23 November 2005, 17:38:16 »

Dirk-Jan,

Beide "smaken" worden aangeboden, dus zowel met ook je mailbox ge-host of redirecten. Vraag wel altijd wat de functionele verschillen zijn ten opzichten van een eigen BES.

Er is ook een BES licentie die maximaal tot 15 gebruikers kan, die is bij kleinere omgeving, zonder doorgroei verwachting, voordeliger. Daarnaast is er nog een 90 dagen BES licentie die voor PILOT/POC (Proof Of Concept) gebruikt kan worden. Er zijn inmiddels diverse goede BlackBerry leveranciers/intergrators op de Nederlandse markt die samen met jullie de beste oplossing kan vinden.

VrGr Bob

Atataya
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2009, 04:32:32 »

Beste Bob,

Weet je toevallig wat Vodafone doet met haar "Blackberry"  internet abbon?
En dan bedoel ik wat ze doen in het BES of BIS verhaal.
Ik weet niet of ik BIS of BES maar het lijkt allemaal prachtig te werken.

Sinds kort heb ik een BB Storm, was aanvankelijk niet zo'n happy camper maar begin om te komen...
Ik heb twee e-mail adressen in eigen beheer (eigenaar van de domeinen) en een Gmail account.
Zonder meer in te stellen dan mijn e-mail adressen en de wachtwoorden hiervoor, volgens mij heb ik niet eens de gebruikersnamen en mail server namen in hoeven geven, worden de mails naar mijn BB gepushed en tevens naar mijn Mac. (ik gebruik imap)
Hier was ik aangenaam verrast van, als ex windows mobile gebruiker was ik meer ellende gewend.
Dit op zich is al een enorm voordeel van Blackberry.

Kun je me naast het pinnen, daar moet je vrienden voor hebben die ook een BB hebben en die heb ik weinig en hun niet, nog een expliciet voordeel noemen wat in jou ogen de Blackberry een voordeel geeft ten opzichte van andere toestellen zoals Palm of iPhone?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groeten Atataya.
Martin1970
Hero Member

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2009, 18:50:40 »

Veiligheid!!
BB Data wordt gecomprimeerd dus sneller!

Voeg me toe op Blackberry Messenger!
Blackberry-PIN: 20D99739
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: